Commercial Break

Thursday, March 15, 2012

Day 26 (18 November 2011,Part 3) - Haji Badal

Katakanlah (wahai Muhammad): "Mengembaralah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat buruk (yang menimpa) orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul) itu."

Surah Al An'aam Ayat 11

image sources:google

Dah terlanjur bercerita mengenai Umrah Badal, saya ingin berkongsi mengenai Haji Badal.


Syarat haji badal bagi orang yang ingin menunaikan haji bagi pihak orang lain:


1)Telah menunaikan haji bagi pihak dirinya sendiri dengan sempurna


2)Hanya menunaikan haji untuk dirinya seorang sahaja satu musim (tak mcm umrah)


3)Ia hendaklah berihram samada:


a)di miqat orang yang hendak dihajikan


b) di miqat yang sama jauh dengan miqat orang yang hendak di hajikan


c)di miqat yang telah di tentukan kepadanya. Namun jika tidak di tentukan, bolehlah ia berihram di mana-mana miqat.


4)Orang yang hendak menunaikan haji badal mestilah seorang yang baligh


Ustazah kata, pahala bagi orang yang menunaikan haji badal ialah 1:9. 1 ialah untuk arwah, 9 ialah untuk dirinya sendiri. Bila kita renungkan balik, sebab itulah upah haji badal ialah 1 daripada jumlah keseluruhan bayaran haji.


Seorang mackcik di bilik saya, nama gelarannya ialah Makcik K.E.(sebutan macam nama glamour Raja Azura).Dia dan suaminya pernah menunaikan haji pada tahun 2005, tak silap saya. Dan rezeki beliau dan suami, kali ni di panggil lagi untuk menunaikan haji. Kedua-dua mereka menunaikan haji badal untuk kedua orang tua mereka.


Makcik K.E dan suami sudah menjangkau umur 50 -an. Tetapi mereka masih lagi kuat. Mereka adalah antara mereka yang berusia tetapi masih semangat mengerjakan kerja-kerja umrah. Mereka sering tidak terlepas waktu solat di masjidil haram.


Selain dari itu, mak cik KE seorang yang suka berjenaka. Dia adalah penglipur lara di bilik kami.


Kepala katil Mak cik K.E betul-betul terletak di kepala katil saya. Semasa dia di jangkiti batuk yang agak teruk, dia sering batuk di malam hari, betul-betul di telinga saya. Dia sering berkata kepada saya,"Kesian kat kamu. Batuk makcik ni kamu anggapla sebagai bunyi muzik."


Dia antara orang yang sering berkata kepada saya.


"Makcik suka tengok cara kamu berdua buat haji. Itulah beza orang muda dengan orang tua buat keje haji. Mak cik ni dah tua-tua dah tak larat dah. " keluhnya.


"Beza rasa badan makcik pergi dahulu dengan pergi sekarang ni. Sekarang lutut dah sakit-sakit dah. Pakcik kau pun dah tak sekuat dulu. Nasihatkanlah orang muda pegi haji muda-muda" tambahnya lagi.


Oppss cerita ini tiada kaitan dengan niat untuk meninggi diri kerana pergi haji waktu muda. Ia adalah dengan niat untuk menyeru mereka di luar sana agar terbit kesedaran untuk menunaikan haji dengan segera sekiranya MAMPU.


Bangsa-bangsa lain dari negara-negara lain sangat ramai yang menunaikan haji pada usia yang muda. Aduhai kalau dibandingkan dengan kita rakyat Malaysia..alahai..


Sekarang pun dah boleh gunakan duit EPF RM 1,300 untuk daftar haji.

 

Renungkanlah. Sekiranya ada duit dan dah cukup syarat, tunaikanlah haji secepat yang mungkin. Dengan erti kata lain...daftarlah segera..

No comments:

Post a Comment