Commercial Break

Monday, September 24, 2012

Day 37 (28 November 2011, part 3)- Baqi

Sabda Rasulullah s.a.w

“Aku adalah orang pertama yang keluar daripada Bumi(ketika hari kebangkitan), kemudian Abu Bakar, kemudian Umar, kemudian giliran penghuni Baqi’ yang akan berhimpun bersamaku. Kemudian aku menunggu penduduk Mekah sehingga penuh di antara dua Masjidil Haram”.



Keluar dari Raudhah dengan perasaan lega dan bahagia, kami meminta Mak cik K.E yang telah pun berpengalaman ke sini membawa kami berjalan-jalan di sekitar Masjid Nabawi.

Pertama sekali kami dibawa singgah di sini, Perkuburan Baqi. Sebenarnya perempuan tidak di benarkan masuk ke dalam kawasan perkuburan Baqi, manakala lelaki di benarkan masuk pada waktu-waktu tertentu.

Jadi,kami menyusuri jalan di tepi kawasan Baqi dan mengintai dari celah pagar. Jika kami melalui di hadapan pintu Baqi, pastinya akan di halau.


Pagar yang melindungi kawasan perkuburan Baqi.


Perkuburan Baqi..ni ambil gambar dari celah-celah pagar.









Rasulullah s.a.w semasa hayatnya sentiasa mendoakan kesejahteraan ahli perkuburan Baqi. Di sini tempatnya    isteri-isteri, ahli keluarga baginda dan para sahabat di semadikan pada zamannya. Dan kini ia menjadi kawasan perkuburan penduduk Madinah. Hatta bukan penduduk Madinah yang meninggal di Madinah pun akan di kebumikan di sini.

Sebelum Baqi rata seperti ini, ia terdiri daripada monumen-monumen, kubah dan binaan seperti gambar di bawah.Semua binaan telah di musnahkan pada Mei 1925,  atas arahan Raja Abdul Aziz al-Saud dan ulama-ulama Mazhab Wahabbi.



Gambar:google

gambar:google


Selepas itu kami jalan-jalan menikmati keindahan di sekitar Masjid Nabawi. Rasa tenang sangat kat sini..




















Payung-payung di sekitar masjid Nabawi ni akan menguncup pada waktu-waktu tertentu. Bijakkan? Kalau panas, payung yang mengembang ni melindungi para jemaah dari terik matahari.








Selepas itu kami singgah kat toilet Masjid..Emak mentua saya berkali-kali mengingatkan jangan pergi toilet ni sorang-sorang.











Selepas itu, kami pergi ke pasar berhampiran. Macam-macam barang ada di jual..







Sumber:google

Alhamdulillah...satu pagi yang amat sibuk tetapi seronok...

No comments:

Post a Comment