Commercial Break

Thursday, July 11, 2013

Pengertian puasa bagi seorang budak kecil

Hari pertama Ramadhan Al Kareem.

Pukul 8 lebih, Rania bangun terpisat-pisat. Jarang-jarang dia bangun pukul 8 ke atas. Biasanya dia yang kejut orang lain solat Subuh. Mungkin penangan tidur lewat malam semalam kerana mengikut kami pergi solat terawikh di Masjid.

Seperti biasa bangun pagi-pagi saya akan buat susu untuknya dahulu dan terus bagi dia minum, kalau tak budak kecik yang tembam ni memang tak tahan lasak.

Saya suakan susu padanya, “Ni Rania, drink this milk.”

Tanpa segan silu budak kecik ni ambik susu dan cakap, “Rania puace (puasa) eh ibu.” Dan tanpa segan silu dia habiskan susu tersebut dengan beberapa kelip mata sahaja. 

Itu pengertian puasa bagi seorang budak kecil berumur 3 tahun. Mungkin dia masih tak faham erti puasa yang sebenar-benarnya, tapi yang penting apabila dia bangun tidur pagi-pagi dia sedar yang hari itu adalah hari pertama puasa. Mungkin dia tak ikut solat bersama-sama semasa di masjid, hanya duduk di tepi bermain-main tetapi janji yang pentingnya kita ajari dia kepentingan menghormati masjid contohnya jangan buat bising semasa di masjid dan sebagainya. Apabila kita terangkan erti puasa dan tarawikh padanya, mungkin dia hanya terkebil-kebil pada masa sekarang, tetapi  InsyaAllah lama kelamaan dengan sendirinya dia akan hayati dan seterusnya cintakan Ramadhan berkat doa dan usaha kita. 



No comments:

Post a Comment