Commercial Break

Tuesday, April 17, 2012

Day 32 (23 November 2011,Part 2) - Ada apa dengan Maqam Ibrahim dan Hijir Ismail

Sesungguhnya yang sebenar-benar beriman kepada ayat-ayat keterangan Kami hanyalah orang-orang yang apabila diberi peringatan dan pengajaran dengan ayat-ayat itu, mereka segera merebahkan diri sambil sujud (menandakan taat patuh), dan menggerakkan lidah dengan bertasbih serta memuji Tuhan mereka, dan mereka pula tidak bersikap sombong takbur.

Surah As Sajjadah Ayat 15

Sekitar Kaabah suatu waktu dahulu, bukan hanya ada Maqam Ibrahim dan Hijir Ismail sahaja, tetapi ada lagi bangunan kecil yang lain


Menyebut tentang Maqam Ibrahim dan Hijir Ismail, pastinya ramai yang tertanya-tanya apakah keistimewaan dua lokasi yang amat berdekatan dengan Kaabah ini sehinggakan orang ramai sanggup bersesak-sesak dan berebut untuk dekat padanya?

Ya, selain daripada tempat yang di percayai mustajab doa, adalah lebih afdhal kita solat di belakang Maqam Ibrahim atau pun di dalam  Hijir Ismail, sekiranya berkemampuan.

Sebut sahaja Maqam Ibrahim, pasti ramai yang menyangka, ia adalah Maqam Nabi Ibrahim, iaitu tempat Nabi Ibrahim a.s bersemadi, bukan? Tapi tidak sama sekali. Maqam Ibrahim bukanlah tempat di semadikan Nabi Ibrahim a.s seperti sangkaan kebanyakan, tetapi ianya merupakan bangunan kecil seperti sangkar yang bewarna keemasan yang terletak di sebelah timur Kaabah. Maqam Ibrahim adalah salah satu tanda kekuasaan Allah dan mukjizat Nabi Ibrahim a.s, kerana di dalam sangkar emas kecil ini terletaknya seketul batu yang pejal dan keras dan mempunyai bekas tapak Nabi Ibrahim a.s. Dipercayai batu ini telah di turunkan dari syurga bersama Hajar Aswad. Di riwayatkan bahawa batu yang pejal dan keras ini menjadi lembut ketika di pijak oleh Nabi Ibrahim a.s sehingga membentuk takap kaki baginda yang berukuran panjangnya 27 cm, lintangnya 14 cm dan dalamnya 10 cm . Di atas batu inilah Nabi Ibrahim a.s telah berdiri berdiri sewaktu baginda membangunkan Kaabah dan puteranya Nabi Ismail memberikan batu kepadanya.

Setelah masa berlalu, batu yang masih dipelihara oleh Allah s.w.t ini telah di ikat dengan perak dan terbinan sangkar yang ada seperti sekarang ini, atas perintah Khalifah Al Mahdi Al Abbas.
Maqam Ibrahim suatu ketika dahulu

Maqam Ibrahim 1387 Hijiriah

Maqam Ibrahim lagi...sebelum menjadi bentuk yang seperti sekarang ini

Dan terkini..Maqam Ibrahim. Seronoknya jadi mereka ni..dapat bersolat betul-betul di belakang Maqam Ibrahim tanpa sesak

Hijir Ismail pula ialah sebuah lingkungan yang berbentuk separa bulatan yang terletak di utara Kaabah. Hijr Ismail pada asalnya ialah tempat berteduh Nabi Ibrahim a.s dan seterusnya dijadikan oleh baginda sebagai  kandang kambing kepunyaan Nabi Ismail a.s. Diingatkan bahawa di larang melakukan tawaf di dalam Hijir Ismail kerana ia adalah sebahagian daripada Kaabah.

Hijir Ismail suatu waktu dahulu. Tidaklah sesak seperti sekarang ini

 
Hijir Ismail ketika ditutup untuk pembersihan, waktu solat dan sebagainya.

Hijir Ismail yang sedang di cuci



Hijir Ismail sekarang, pemandangan dari dalam


Walau apa pun kisah yang berlaku di sini bertahun-tahun dahulu, apa yang pasti memijak kaki di sini memberikan perasaan yang berlainan. Membawa kita ke satu dimensi yang tak pernah di rasai. Memberikan ketenangan dan satu perasaan yang sukar di tafsirkan.

Allah itu Maha Kuasa..


Nota:Sumber gambar daripada google




No comments:

Post a Comment