Commercial Break

Tuesday, February 2, 2016

Grand Bazaar


Kami singgah di Grand Bazaar sekejap sahaja, tidak telalu lama kerana kami dapati barang-barang yang di jual kedai-kedai di tepi dan di bahagian luar Grand Bazaar lebih murah berbanding di dalamnya. Lagipun, kami sudah banyak membeli barangan ketika di Cappadocia, Seljuk, Denizli dan Bursa.


Namun Grand Bazaar harus di kunjungi kerana selain ianya bazaar yang tertua dan terbesar, bangunannya juga unik. Grand Bazaar luas dan banyak gate keluar masuk. Tiada masalah sekiranya anda seorang yang peka dan cekap jalan, tetapi sekiranya tidak sila pastikan anda menyediakan map/peta Grand Bazaar sebelum ke sini. Takut boleh tersesat semasa leka membeli-belah dan melihat-lihat. Nak dapatkan map Grand Bazaaar boleh google, mudah untuk di dapati. Pelbagai barangan boleh dilihat di sini tetapi yang menariknya adalah cenderamata Turki, permaidani, lampu-lampu dan barangan tekstil.


Untuk yang sukakan tekstil, banyak juga kedai-kedai tekstil yang terdapat di luar Grand Bazaar menuju ke Spice Market. Bukan setakat itu sahaja, banyak juga pilihan makanan dengan gerai-gerai kebab, makanan Turki dan pelbagai jus buah-buahan segar seperti delima, mangga dan sebagainya.




Untuk yang menaiki train, sila turun di stesen Chamberlitas atau Beyazit untuk ke Grand Bazaar.

Hari sudah gelap ketika kami keluar dari Grand Bazaar, dan setibanya di Sultanahmet, ada satu konsert sedang di adakan. Kami singgah menonton konsert dahulu sebelum pulang ke hotel.


1 comment: