Commercial Break

Tuesday, January 19, 2016

Tiket tour Selat Bosphorus paling murah dan Kunafa paling sedap di Turki

Angin dari Selat Bosphorus yang memisahkan bahagian Turki Eropah dan Asia membelai dan menyapa lembut. Seakan tidak sabar mahu kami sama-sama turut menyaksikan uniknya dua benua di dalam satu negara. Bosphorus juga pernah menyaksikan saat-saat kegemilangan Al Fatih menawan Kostantinopel.

Kami beli siap-siap tiket Bosphorus Cruise pukul 6 petang dengan tujuan menyaksikan matahari terbenam di atas cruise. Di Eminonu, tiket paling murah cruise di jual, iaitu dengan harga 12 TL seorang. Bagaimanapun tiada makanan disediakan seperti mana pakej2 cruise yang lain. (yang pasti mahal harganya!!)

Sementara menunggu pukul 6 petang, kami berjalan di Spice Bazaar yang berdekatan dan sempat juga round-round sekeling Eminonu.



Di sini iaitu di kawasan luar berdekatan Spize Bazaar ada satu kedai manisan sedap, highly recommended dan wajib rasa manisan unik ini bagi yang sempat singgah iaitu Haci Serif yang telah wujud sejak tahun 1938






Tengokla sendiri nama manisan ini ya...sebab tergeliat keyboard nak menaipnya.





Sempat pula selepas itu bershopping di belakang Spice Bazaar, terdapat sebuah kedai jual baju kanak-kanak dengan harga yang murah namun berkualiti.




Selepas itu kami tidak melepaskan peluang untuk merasai Balik Ekmek di salah satu gerai terapung yg ada di jeti Eminonu. Style makan yg sempoi samaada duduk bersama-sama penduduk tempatan yg lain atau pun berdiri menikmati pemandangan selat yang penuh dengan burung camar berterbangan.






Tepat pukul 6 petang kami naik Bosphorus Cruise.

Uniknya pengalaman di Selat Bosphorus ini kerana ianya pasti melalui bahagian Europe and Asia. Cruise ini berlayar selama lebih kurang satu jam setengah lamanya. Jika duduk di open space, amat sejuk dengan angin selat Bosporus yang dingin. Boleh nikmati teh/kopi dan makanan ringan yang dijual dengan harga yang berpatutan.










Selepas turun dari Cruise, kami makan lagi, Kunafa di masak menggunakan arang dan Lentil Soup enak berdekatan Spize Bazaar. Highly recommended dan the best ever Kunafa yang pernah kami rasai di Turki setakat ini.




Setelah kenyang dan hari sudah gelap, barulah kami pulang ke hotel.

No comments:

Post a Comment