Commercial Break

Tuesday, December 8, 2015

Koza Han - Bazaar sutera yang terkenal di Turki




Koza Han (1491), bazaar sutera yang terkenal di Turki. Ianya tempat wajib lawat andainya sudah berada di Bursa. Sejak kurun ke 15, Koza Han merupakan pusat perdagangan antarabangsa dan sangat dikenali sebagai tempat jualan sutera yang sifatnya authentic, stylish, rare dan mungkin sukar untuk di jumpai di tempat lain. Keunikan Koza Han juga terselah dengan rekaan bangunannya yang unik dan berbeza.


Rasa keterujaan bershopping di sini agak terganggu sedikit kerana kebetulan hari tersebut jatuh pada hari Sabtu, dan Koza Han di penuhi oleh warga tempatan. Husband saya sudah pening-pening lalat kerana dia sememangnya ‘alergik’ dengan tempat shopping yang sesak. Hanya saya yang tidak mudah mengalah malah makin segar meneruskan perjuangan mendapatkan sehelai dua silk Turki yang bermutu tinggi di Bursa. Hasil kegigihan daku dan kesabaran encik suami akhirnya saya berjaya memborong beberapa helai silk berkualiti tinggi yang berharga di antara 5 – 10 TL. Sebenarnya, silk yang di jual di Koza Han, ada yang harganya amat mahal dengan kualiti yang amat bagus dan ada yang amat murah tetapi tetap berkualiti baik. 



Pening si dia akhirnya hilang terus sebaik sahaja kami keluar dari kawasan Koza Han menuju ke Bursa City Museum. 


Ini serba sedikit tips untuk bershopping dan membeli-belah di Koza Han.

1)Kalau boleh elakkan pergi semasa hari cuti warga Bursa kerana Koza Han akan menjadi amat sesak. Peniaga akan lebih bermurah hati dalam urusan tawar menawar sekiranya Koza Han tidak terlalu sesak.

2)Bukan hanya sutera yang di jual di Koza Han, malah pakaian pelbagai jenis dan material, perhiasan dan tekstil rumah, souvenir dan macam-macam barangan juga terdapat di sini.

3)Pengunjung boleh juga bersantai melepaskan lelah di pelbagai kafe dan restoran yang terdapat di sini.

4)Kebanyakan sutera yang di jual di Koza Han harganya lebih murah dari di Istanbul.

5)Selain daripada membeli belah, Koza Han adalah tempat yang sesuai untuk bergambar kerana rekaan bangunannya yang unik.


2 comments:

  1. Assalam Ija. Boleh akak tahu macam mana nak contact Ija. Nak tanya sikit tentang trip Turki ni sbb akak plan nak pegi next year.
    K Sharida

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam K Sharida, maaf baru terbaca comment ni sebab dia masuk kat spam comment

      Delete