Commercial Break

Wednesday, November 25, 2015

Pengalaman manis di Uludag, Bursa

Pagi-pagi lagi kami sudah terpacak dan menjadi perasmi kafeteria Hotel Efehan lalu menikmati sarapan pada pukul 7.30 pagi. Target pada hari tersebut ialah mahu ke Uludag seawal yang mungkin.

Sejurus selesai sarapan kami segera keluar menempuh awal pagi yang dingin amat dan berjalan sedikit ke jalan raya melalui lorong di hadapan hotel. Dari situ kami mendapatkan teksi untuk menuju ke Teleferik (kereta kabel) dengan harga 10 TR. Jangkamasa dari Ulu Camii ke Teleferik Uludag hanya memakan masa 15 minit dengan menaiki kenderaan beroda. Sebenarnya boleh sahaja jimat wang dengan berjalan kaki, tetapi kami memilih untuk menaiki teksi demi mengejar cable car yang terawal ke Uludag. Tambahan pula, jalan menuju ke Teleferik dari Ulu Camii adalah menaiki bukit.

Sangat bernasib baik kerana semasa tiba di Teleferik pada lebih kurang pukul 8.30 pagi, tiada langsung pelawat dan kami berjaya menaiki satu cable car berdua sahaja. Ehem ehem bila dah dapat berdua ‘conquer’ satu cable car begitu, apa lagi, pusing sana pusing sini, ambik gambar sana, ambik gambar sini, selfie sana dan selfie sini tanpa segan silu and dapat juga menikmati pemandangan dari dalam cable car 360’. Happy boleh tangkap gambar sesuka hati.

Menaiki kable car ke Uludag merupakan antara detik yang paling awesome di Turki, di semarakkan dengan pemandangan seluruh Bursa yang mempesonakan hatta siapa pun jua.

Tengah-tengah jalan apabila semakin tinggi dalam cable car tu terasa-rasa macam nampak ada salji kat bawah tu tapi rasa ragu-ragu sebab tak pernah nampak salji ‘real’ di hadapan mata.

Cable car berhenti di pertengahan Uludag. Jika mahu pergi ke top of Uludag untuk bermain ski, kena sambung naik dolmus or teksi. Masa kami sampai dolmus belum mula bekerja lagi, while kalau nak ambil teksi kena tambah lagi 10 TL. Disebabkan takde rasa nak main ski dan mengenangkan kekangan masa, maka kami pun mengambil keputusan berhenti di sini dan cukup sekadar bersiar-siar di sini sahaja.

Sungguh.. kami merupakan pelawat yang pertama sekali menjejakkan kaki di Uludag pada hari tersebut. Yang lain-lain hanyalah perkerja-pekerja di Uludag.

Terlihat beberapa orang pekerja yang sedang menyapu benda bewarna putih di atas tanah. Feeling-felling confius saya pun bertanya, ‘What is this, is this snow?” Salah seorang pekerja itu mengiakan kata-kata saya. Saya tersangat excited tanpa peduli pekerja-pekerja yang sedang tersengih-sengih kambing melihat keterujaan saya.

Kami berjalan lagi agak ke dalam, dan bila dah sampai jauh ke dalam barulah terserlah kawasan yang bersalji. Pemandangan hebat berserta udara segar dan nyaman. Sangat-sangat teruja sebab masa kami tiba memang tiada orang lain lansung. Seakan salji dan dunia ini hanya daku yang punya.

Dalam pukul 10.30 pagi setelah puas ronda-ronda feeling-feeling main salji winter sonata di Bursa Turki, kami turun ke bawah dengan menaiki kable car lagi sekali. Pada waktu itu pelawat mulai ramai yang naik.

Kami berjalan kaki pulang ke hotel. Perjalanan menuruni bukit begitu santai menyelusuri kawasan perumahan dan kedai-kedai.

Kami singgah dahulu melawat Emir Sultan Cami, masjid yang telah di bina pada abad ke 14 sebelum pulang ke hotel dan berkemas-kemas untuk check out. Kami tumpang bagasi di lobi hotel sebelum besiar-siar di sekitar Bursa.