Commercial Break

Monday, September 14, 2015

Tempat-tempat menarik di Faiyum (El Fayyum)

Hari ini sekali lagi kami booking Ustaz Mat untuk membawa kami ke Faiyum (El-Fayyum) yang terletak 100 km dari Cairo yang jaraknya ini sememangnya memerlukan kepakaran Ustaz Mat dalam pemanduan mencabar ala Arab Mesir. 

Apa yang menariknya di Faiyum ini sehinggakan kami sanggup pegi balik hari 100 km jaraknya dari Cairo? 

Faiyum ialah lokasi di mana terletaknya Tasik Qarun yang telah menenggelamkan dia bersama-sama seluruh hartanya. 

Dan menurut Wikipedia 

“Founded in around 4,000 BC, is the oldest city in Egypt and one of the oldest continuously occupied cities in the world” 


Apa yang pasti, ada beberapa tempat menarik di Faiyum: 

1) Tasik Qarun 

Kami berhenti di tepi tasik. 

Besar saujana mata memandang. Tak terbayangkan betapa banyaknya harta Qarun yang di tenggelamkan di sini. Sepanjang jalan semasa melalui dengan kereta, panjangnya tasik ini seolah tiada penghujung. 

Bau tasik busuk menyengat menusuk hidung. Warnanya keruh menyimpan seribu rahsia. Aneh, tasik berombak seperti lauk, menghempas-hempas ke pinggiran jalan. Bentuk tanahnya terkebawah seakan di sedut. 

Namun begitu, banyak rumah dan kedai terdapat di sekitar dan ada juga aktiviti oleh penduduk tempatan di kawasan tasik. 




2) Istana Qarun (Qasru el-Qarun) 

Istana Qarun terletak betul-betul di tengah-tengah padang pasir tanpa pokok di sekelilingnya. Sebahagian istana ini masih kukuh berdiri, di kawal rapi dan hanya di buka bila ada pelawat sahaja. Katanya, bentuk asal istana ialah bertingkat-tingkat dengan beratus-ratus buah bilik, tapi kini hanya tinggal beberapa tingkat sahaja kerana selebihnya sudah lenyap tertimbus dek pasir. 

Menariknya, apabila dilhat dari tingkat teratas istana, jelas kelihatan bekas-bekas bangunan seakan tertimbus. 

Bayaran masuk ialah 20 EP seorang. 





Di percayai istana Qarun ini mempunyai tingkat-tingkat di bawah tanah juga





Lukisan di dinding

Jika di perhati betul-betul, terlihat bekas-bekas bangunan


3) Wadi el Rayyan 

Jalan masuk ke Wadi El Rayyan ialah padang pasir oasis yang halus mulus. Kami tergoda untuk singgah dan bermain pasir di pertengahan jalan, dan dari jauh jelas kelihatan ribut pasir di suatu titik di kawasan berdekatan. 




Manakala Wadi El Rayyan itu sendiri merupakan air terjun di tengah-tengah padang pasir yang popular di kalangan pelancong dan kawasan rekreasi kegemaran penduduk setempat. Kawasan ini di lindungi oleh kerajaan Mesir. 

Tiket masuk ialah 3 USD seorang. 







4)Kincir air Nabi Yusuf. 

Kincir air ini terletak di tengah Kota Faiyum.Katanya, ini replika sahaja. Wallahualam. Menariknya, ia merupakan satu-satunya kincir air di Mesir yang di bina untuk mengalirkan air ke kawasan pertanian sehingga ianya menjadi subur. Khabarnya, kawasan pertanian di sini merupakan yang tertua di dunia.





2 comments: