Commercial Break

Tuesday, September 8, 2015

Muzium Cairo (Egyptian Antiquities Museum)

Pagi-pagi lagi kami sudah keluar menuju ke Muzium Cairo (Egyptian Antiquities Museum) yang terletak berdekatan Tahrir Square.

Untuk ke Muzium Cairo daripada Hayyu Sabik, kami menaiki tremco menuju ke Ramsis Train Station. Harga bagi seorang ialah 2.50 EP.
Di dalam tremco menuju ke Ramsis

Dari Ramsis Train Station, kami menggunakan perkhidmatan Metro untuk ke station Nasir. Sebenarnya, stesen metro yang sepatutnya paling hampir untuk ke Muzium Cairo ialah Sadat tetapi pada masa itu stesen Sadat di tutup kerana kekacauan di Tahrir Square. Sekiranya berhenti di stesen Sadat, muzium sudah amat dekat, hanya ikut papan tanda Exit Egyptian Museum dan berjalan kaki beberapa langkah maka tersergamlah muzium di hadapan mata. Dari stesen Nasir, jaraknya tidak terlalu dekat, perlu berjalan kaki lebih sedikit dan mungkin akan tersesat. Harga tiket metro bagi seorang ialah 2.00 EP.

Jalan menuju ke stesen bawah tanah
Kaunter membeli tiket

Menunggu ketibaan Metro
Untuk yang tidak mahu bersesak di dalam Metro (ianya sesak dan penuh dengan eksiden tolak menolak dan berebut pada waktu peak hour), anda boleh menggunakan teksi atau bas. 

Jika menggunakan teksi, beritahu ‘al-met-haf al-masri’.

Jka menggunakan bas, beritahu ‘abdel-minem-ryad’.

Harga bergantung kepada daripada mana anda datang.

Sesungguhnya,harga pengangkutan awam di Mesir memang tersangat murah.

Setibanya kami di muzium, kelihatan kawasan Tahrir Square dan sekitarnya sedang di kawal ketat oleh pihak polis. Namun, pelancong di muzium tetap ramai. Selain Mount Sinai dan Sharm El Sheikh, di dalam muzium inilah saya lihat ramai pelancong asing, tidak seperti tempat-tempat lain di Egypt pada waktu ini. Namun di muzium ini, kebanyakan pelancong datang melalui tour agent dan mungkin melawat Cairo selama sehari sahaja.




Lawatan ke Egypt tidak lengkap tanpa lawatan ke Muzium ini kerana di sini adalah tempatnya untuk mengenali tamadun Egypt yang bermula sejak bertahun-tahun yang lampau. Di muzium ini, terdapat lebih kurang 160,000 artifak seawal 5,000 tahun dahulu.

Muzium ini mendapat rating yang tinggi oleh Trip Advisor. Ia merupakan muzium yang terbesar di Egypt.

Ada satu kelemahan muzium ini, ianya tiada label penerangan yang jelas di dalam Bahasa Inggeris. Namun arifaknya cukp mengkagumkan.

Di sinilah kali kedua saya tengok mumia. Sekiranya di Muzium Alexandria, hanya satu mumia yang di pamerkan, di sini bukan hanya satu, malah dikelilingi oleh berpuluh-puluh mummies dari bayi sehingga dewasa. Bukan sahaja manusia, malah ada juga mumia haiwan. Malah ada juga keranda-keranda pelbagai bentuk, size dan ukiran.

Seram jugak.

Paling tidak lupa akan bahan yang membaluti mummies mengikut bentuk tubuh.





Muzium ini di buka setiap hari daripada pukul 9.00 am – 7.00 pm. Pemeriksaan yang amat ketat dilakukan sebelum pelawat di benarkan masuk ke dalam muzium. Kamera dan ambil gambar di dalam muzium tidak di benarkan sama sekali.

Kalau terlepas ambil gambar tanpa sesiapa menyedari itu rezeki.

Bayaran masuk untuk pelancong ialah 60 EP. Sekurang-kurangnya separuh hari di perlukan untuk menjelajahi keseluruhan muzium ini yang di bahagikan kepada beberapa seksyen.
Kaunter tiket
Jadi sebelum masuk muzium, pastikan anda telah makan secukupnya, dan bawa bekalan minuman secukupnya.

3 comments:

  1. Salam,
    Boleh share contact info untuk driver yg digunakan sepanjang your trip in Egypt? Email to zaidatrf@proton.com appreciated.

    Thank you

    ReplyDelete
  2. Salam. Boleh bg contact number driver sepanjang travel di mesir. Ini email saya katisa2000@yahoo.com. Terima kasih

    ReplyDelete