Commercial Break

Tuesday, August 4, 2015

Bibliotheca Alexandrina


Bibliotheca Alexandrina merupakan maktabah atau perpustakaan yang pertama dibangunkan di dunia, didirikan pada abad ke 4sm. Perpustakaan ini berfungsi sehingga abad pertengahan sebelum di jilat api dalam satu peperangan dan kemudiannya di buka semula. Nyatalah ia mempunyai sejarah yang amat panjang.

Ianya merupakan satu-satunya perpustakaan yang bukan sahaja di kunjungi oleh pelajar, orang awam malah pernah juga di lawati oleh berjuta-juta pelancong. Ianya sangat istimewa,dan pernah mendapat pembiayaan dari UNESCO pada tahun 1990.

Perpustakaan ini banyak menyimpan jutaan artifak lama. Di dalamnya terdapat berjuta-juta manuskrip Mesir kuno Papyrus, Venekia, Kitab Taurat malah ada juga Hindu dan juga Budha! Ada 4 muzium- Antiquities, Manuscripts, Sadat da ‘History of Science’. Ada juga internet free (perlu daftar laptop).

Banyak lagi keistimewaan Bibliotheca Alexandrina yang bayaran masuknya hanya 2 EP seorang dan di buka pada setiap hari dari pukul 9 pagi – 4 petang, kecuali hari Jumaat dan Ahad.


Kaunter tiket 

Pemeriksaan dilakukan sebelum di benarkan masuk ke perpustakaan.





No comments:

Post a Comment