Commercial Break

Monday, June 22, 2015

Tahrir Square



Muzium sudah di tutup. Agak hampa.

Namun masih awal sebenarnya. Baru pukul 4 petang, bagi muzium yang seharusnya pukul 5.30 petang baru ditutup. Adakah buka dan tutup muzium juga mereka buat peraturan sesuka hati? Begituah yang bermain di kepala.

Sebentar tadi kami terperangkap di dalam lalu lintas yang yang agak teruk. Kereta tidak bergerak. Jadi ustaz tour guide mencadangkan kami berdua turun berjalan kaki ke Muzium daripada tengah kesesakan, kerana risau jika lama-lama akibat lalu lintas yang kelihatan seakan tidak mahu bergerak, tidak sempat kami berdua ke muzium. 

Oleh kerana tadi masih awal, kami berdua singgah makan di Hardees dahulu. Restoran fast food ala-ala McDonald an KFC. Makanan di sini, bagi saya biasa-biasa sahaja. Sedap lagi KFC dan Mcdonald di Malaysia.


Selepas itu baru kami meredah jalanraya ke seberang sana muzium. Oleh kerana kenderaan masih tidak bergerak terlalu cepat akibat lalu lintas yang masih lagi sesak, kami berdua berjaya melintas jalan dengan selamat menyeberang jalan raya Cairo yang bagi saya agak menyeramkan.

Memandangkan masih ada masa lagi, Muzium yang ditutup tidak mematahkan semangat kami. Kami menuju ke Tahrir Square. Ianya terletak bersebelahan sahaja dengan Muzium. Cadangnya mahu duduk lepak-lepak dan melihat-lihat sekitar.

Tidak sampai 3 minit kami berjalan, seorang lelaki Mesir menegur kami.

“Where are you going?”

“Tahrir Square,” kami menunjuk kearah dataran yang amat terkenal yang menjadi tumpuan dunia satu ketika dahulu, semasa Egyption Revolution pada tahun 2011 yang menyaksikan kejatuhan Presiden Hosni Mubarak. Malah, demonstrasi-demonstrasi sebelum dan selepas itu juga di adakan di sini. Sehingga sekarang pun ia terkenal di seantero dunia kerana demonstrasi dan rusuhan yang pernah mencecah sehingga ke ratusan ribu dalam satu masa.

Nama lainnya ialah Martyr Square, terletak di Downtown Cairo.


Lelaki Mesir itu melarang kami ke Tahrir Square. Katanya, ada golongan tertentu yang mahu buat kacau di Tahrir Square untuk membantah hukuman yang baru sahaja di jatuhkan ke atas Morsi, dan pihak polis dan tentera sudah bersiap sedia di situ untuk menghadapi sebarang kemungkinan. Malah, pejabat sekitar dan kedai-kedai mulai di tutup, kesemua pekerjanya bergegas bersiap sedia untuk pulang.

Ohh. Baru paham. Ia menjelaskan keadaan trafik yang sesak teruk sebentar tadi, dan juga muzium yang ditutup awal.  

Lelaki itu menerangkan lagi, dia seorang pensyarah di salah sebuah kolej berdekatan. Dia bertanyakan arah tujuan kami. Kami menceritakan segala-galanya. Lantas dia mengajak kami mengikutnya..Mahu di tunjukkan kedai souvenir yang murah katanya. Suami saya mulai mengikut jejak langkah lelaki itu.

Rasa sangsi mulai menyelebungi. Terbayang entah ke mana-mana akan di bawanya kami. Rompakan setelah di bawa ke tempat sunyi? Di culik? Ohh tidak sanggup membayangkan keadaan itu. Lantas saya menarik lengan suami. Saya mendesaknya agar berhati-hati, jangan terlalu percayakan lelaki yang baru sahaja di temui. Syak wasangka saya berasas. Berdasarkan ekonomi Mesir yang belum terlalu kukuh kerana keadaan politik yang masih bergolak, maka kerana itu saya tidak mudah terlalu percayakan orang asing, lebih-lebih lagi ini baru hari pertama kami di bumi Cairo ini.

Namun suami saya seakan di pukau. Dia hanya mengangguk mendengar kata-kata saya, tetapi langkahnya di teruskan mengikut lelaki asing itu. Mereka berbual-bual. Kata-kata saya seakan masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri.

Ohh, akhirnya tidak sampai 7 minit, kami sampai di hadapan sebuah kedai souvenir. Rupa-rupanya lelaki itu benar mahu berbudi. Setelah kami ucapkan terima kasih, dia terus berlalu pergi. Lega, tiada rompakan. Namun, hanya 50% lega. Dalam hati saya masih bersarang wasangka. Melihat kedai tertutup rapat ini, ramalan lain pula yang datang menjengah.


“Entah-entah ini geng-geng laki tadi tu? Manala tahu tiba-tiba mereka yang berada di dalam kedai sudah merancang dengan lelaki tadi untuk merompak kami?”

Ya. Teruk betol perasaan wasangka perempuan ini.

Suami saya menerangkan, dia dapat merasakan keikhlasan lelaki tadi yang benar-benar melarang kami ke Tahrir Square kerana takut bahaya di situ.

Dan akhirnya  masuk juga kami ke dalam kedai berhawa dingin itu, yang sebenarnya tuan kedai juga sudah hampir mahu pulang barangkali. Namun tetap di tunggunya kami melihat barang-barang di dalam kedai.

Alhamdulillah, kami selamat. Di pertemukan dengan orang baik Mesir, menipiskan perasaan wasangka yang di bawa sebagai bekal untuk berhati-hati sejak dari Malaysia. 

Hari pertama kami di Mesir baik-baik sekali.

3 comments:

  1. salam ija. Boleh dapatkan contact no. student yg buat part time jadi tour guide di mesir? Ija guna perkhidmatan mereka sepanjang di mesir? email to: kilmel1986@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya baru je email details.
      Saya hanya guna perkhidmatan mereka di sesetengah tempat sahaja.

      TQ

      Delete
  2. Assalamualaikum.boleh bagi no tel Ust Muhammad . Guide

    ReplyDelete