Commercial Break

Saturday, June 20, 2015

Kubu Salahuddin Al Ayyubi - Salah Al Din Citadel


Selepas Giza, kami ke Citadel of Cairo / Salah Al Din (Saladin Citadel) yang terletak di Bukit Mokattam di tengah-tengah bandar Cairo.

Ianya adalah sebuah kubu pertahanan yang di bina oleh Salahuddin Ayyubi semasa Perang Salib sekitar 1183 Masihi.

Monumen ini menempatkan tiga buah masjid, muzium polis, muzium tentera serta sebuah bekas kediaman rasmi pemerintah. Ianya adalah di antara monumen bersejarah utama di Mesir yang tidak mempunyai kaitan dengan era Zaman Firaun.





Bayaran masuk bagi para pelawat adalah 50 EP (RM25).

Seperti tempat-tempat tumpuan awam Mesir yang lain, semua pelawat di kehendaki melalui pengimbas keselamatan sebelum di benarkan masuk. Jika ada yang meragukan, barang-barang dalam beg pun perlu di keluarkan dan di tunjukkan kepada pengawal yang menjaga.

Kawasan di dalamnya amat luas. Seni bina bangunannya, amat menggamit sejarah. Sayangnya, penerangan di dalam Bahasa Inggeris adalah tidak lengkap dan banyak kesalahan pada grammar dan susunan ayat. Ringkasnya, nak memahamkan penerangan dalam Bahasa Inggeris, kena baca dengan bersungguh-sungguh.




Di sinilah antara kedudukan strategik untuk menikmati sebahagian pemandangan seluruh Bandar Cairo. Dari kedudukan kubu yang tinggi ini, pemandangan dan kepadatan penduduk Cairo dapat di lihat saujana mata memandang.









Di sini juga letaknya Majid Muammad Ali, Masjid Al-Nasir Muhammad Qala’un, Masjid Suleyman Pasha, Gawhara Palace Museum (the Jewel Palace), Carriage Museum, Muzium Polis dan Muzium Tentera Kebangsaan Mesir (Egyptian National Police Museum and National Military Museum).



Senibina masjid, amat-amat mengkagumkan.













Ada juga Citadel Prison Museum, penjara di mana banduan di kurung di zaman Muhammad Ali Pasha.






Dan juga penemuan terbaru. Baru di gali barangkali.




Untuk menghayati kubu ini, saya cadangkan agar anda google, cari info mengenai kubu ini dan fahamkan sejarah berkaitan tempat ini, barulah anda benar-benar mampuymenghayati dan menghargai sejarah tempat ini.

No comments:

Post a Comment