Commercial Break

Monday, April 21, 2014

Panduan dan tips di imigresen dan lapangan terbang untuk bakal jemaah umrah

Berikut adalah beberapa panduan dan tips di imigresen dan lapangan terbang sebelum berangkat untuk tatapan bakal jemaah umrah: 



1. Bagasi - Kebanyakan pakej umrah membekalkan beg-beg seperti berikut:

a)1 beg kasut
b)1 beg telekung
c)1 beg sandang
d)1 beg kabin
e)1 beg baju. 

Kebiasaannya, TA akan menasihatkan anda check in beg kabin, dan menyimpan barang2 kecil dalam bag sandang. Sebaiknya anda simpan baju-baju dalam beg kabin, dan masukkan beg kabin, dan yang lain2 dalam beg baju dan check in bag tersebut. Semudahnya hanya bawa beg kecil yg mengandungi buku doa kecil, ubat2, tisu, telefon, sedikit wang dan passport ke dalam kapal terbang. Dengan cara ini pergerakan kita akan lebih pantas tanpa perlu risau tentang beg2 yg lain.

2. Pastikan mana kaunter yang anda perlu check in di KLIA. Sila rujuk TA anda terlebih dahulu. Kaunter bagasi selalunya dibuka 3jam sebelum penerbangan. Anda boleh check in beg dikaunter, berjumpa TA dan selebihnya merehatkan diri di cafe ditingkat bawah. Jika anda perlu megerjakan solat, bersolatlah disurau di bahagian arrival, kerana surat ditingkat 3 terlalu jauh dibelakang.

3. Briefing oleh TA selalunya akan diadakan 1 jam sebelum check in. Passport, boarding pass, arrival slip dan medical card akan diserahkan diwaktu ini. Jika TA anda menawarkan servis prepaid, belilah disini kerana iannya lebih murah. Semasa briefing dgn TA, pastikan anda dimaklumkan no kaunter utk melepasi imigresen (item 4) dan gate berlepas (item no 5). Kebiasaannya kerana gate berlepas ini jauh, anda akan menaiki train selepas urusan imigresen selesai. Bila turun train, carilah No Gate Berlepas. Jika tidak pasti, boleh tanya petugas KLIA disitu @ lihat monitor2 screen yg berada di kaunter pertanyaan. Kemudian boleh sambung item 5. ini memudahkan anda jika anda terlepas keluar dari group anda.

4. Urusan di imigresen - sila pastikan privacy pengguna lain. Berdiri dibelakang line kuning. Jgn potong que kerana anda akan di tegur oleh pegawai imigresen dan di suruh beratur semula dibelakang sekali. Di Malaysia, sistem scan passport dan cap jari diaplikasikan, dan bagi mereka yg jarinya kering, dinasihatkan letaklah losyen di ibujari supaya senang scanner tu scan ibu jari. Disini, anda akan diminta utk letak passport anda dan letak ibu jari. Lihat screen arahan bergambar cara2nya. 

5. Scanning kaunter. Anda akan diarahkan meletakkan beg2 yg anda bawa kedalam mesin imbasan. Harap maklum bahawa bahan cecair seperti mineral water, air panas, shampoo, minyak2 urut, air doa dan sebagainya TIDAK dibenarkan bawa masuk pesawat. Anda boleh minta air panas dlm flight jika perlu. Begitu juga barang2 tajam seperti pin baju, ketip kuku, pengorek telinga, dan gunting juga tidak di benarkan. Simpanlah semua baran ni dlm bagasi yg anda check in itu. Kadang-kadang disini juga pegawai akan tengok passport, boarding pass, arrival slip dan medical card anda. 

6. Begitu juga jika anda memakai sebarang pakaian yang ada besi, contohnya seperti kasut tajam dan megandungi bahan besi, tali pinggang besi, scanner akan berbunyi. Jangan panik. Maklumkan kepada pegawai imigresen. Sebaiknya buka kasut, hp dan talipinggang dan masukkan dlm mesin scanner. Anda dibenarkan memakainya semula selepas itu.

7. Anda boleh menyimpan passport, medical card dan arrival slip anda. Selepas ini anda akan menaiki kapaltrbang dan hanya perlu tunjuk boarding pass. Ikut arahan flight attendance.

8. Dalam kapalterbng, seat number selalunya berada diatas tempat mnyimpan barang. Jika anda perlu simpan barang, lakukannya segera dan duduk, kelewatan anda akan mengganggu laluan penumpang lain. 

9. Menu dalam flight: Jika anda menaiki Saudi Airlines, menu yg disediakan adalah berbentuk western, mengandungi karb, protein dan sayur. Jika anda perlukan karb berbentuk nasi, mintalah protein berbentuk ikan, utk karb kentang pula, anda akan diberi ayam atau daging. Jangan trperanjat jika anda pilih ayam atau daging, anda akan dpt bersama mash patato, atau wedges. Jika nak nasi, pilihlah ikan.

10. Ini adalah penerbangan 8 jam, hormati penumpang lain. Rendahkan suara bila berbual. Bawalah mask tidur jika anda silau. Pillow kecil dan selimut kecil ada disediakan. Selamat menikmati penerbangan anda.....


No comments:

Post a Comment