Commercial Break

Tuesday, July 2, 2013

Sekembali dari Haji

5 Disember 2011

Udara Malaysia di hirup sedalamnya. Sepuasnya. Malaysia yang ku cintai. Dalam cinta, hati sudah mulai di pagut kerinduan pada Tanah Suci. Ya Allah, kau berikanlah aku kekuatan dalam menempuhi hidup baru dan kau teguhkanlah iman ku.  Kau tabahkanlah hati yang di gigit kerinduan ini.

Kami berdua melangkah menuju ke balai ketibaan. Kami antara yang lewat, jadi jejak-jejak manusia sudah mulai tidak ramai.  Mudah sahaja wajah-wajah yang amat di kenali dari keluarga tercinta di kesan di celah keramaian sedang tersenyum lebar ke arah kami, menunggu. Mata segera cuba mengesan Afiq, Irfan dan Rania di antara mereka. Tidak sampai sesaat Afiq segera keluar berlari menuju kearah kami, memeluk erat. Ada air di matanya, bergenang. Barangkali kerinduan selama lebih kurang 45 hari berpisah terhambur jua.

Kami bertiga melangkah seiringan menuju kearah keluarga yang sedang menanti. Irfan merenung, mungkin seakan cuba mengingat. Tetapi dia tidak cuba mendekati kami. Kami memeluk dan mencium Irfan tetapi dia hanya tersengih-sengih, malah agak menjauh. Mengenali Irfan, kami faham sikapnya.  

Akhirnya Rania, yang sedang di dukung. Satu-satunya anak perempuan yang paling di rindui. Anak yang terpaksa saya ceraikan susu demi menunaikan Fardhu Haji ini. Yang belumpun berumur 2 tahun. Saya menghulurkan tangan, mata besarnya membulat, merenung dalam wajah saya. Malah matanya membelek wajah saya. Tangan yang saya hulurkan tidak di tolak oleh si comel, malah dia segera menghulurkan tangannya kembali. Saya bersyukur.

Dan malam itu sehingga besoknya, Rania tidak berenggang dari saya, malah akan menangis apabila saya menghilangkan diri hatta ke tandas sekalipun!!    

Nota: Bagi mereka yang belum lagi membaca cerita penuh perjalanan Haji, sila rujuk entri pertama di sini http://www.ijaie.blogspot.com/2011/10/before-our-journey-to-hajj.html

No comments:

Post a Comment