Commercial Break

Tuesday, June 11, 2013

Tips mengurangkan kesan radiasi kerana penggunaan handphone

Pagi tadi saya menonton rancangan kesihatan bersama Dr. Oz. Pada siri tersebut beliau telah menjemput seorang doktor pakar juga bersamanya, membincangkan kesan radiasi handphone terhadap manusia. Daripada sessi tersebut beliau mendedahkan bahawa walaupun kajian tidak menunjukkan 100% penggunaan handphone boleh membawa kepada cancer, terutamanya barah otak, tetapi ada kemungkinan bahawa penggunaan handphone dalam jangka masa panjang boleh membawa kesan yang buruk kerana radiasi dan gelombangnya. 

Di akhir rancangan mereka berkongsi 5 cara untuk mengurangkan kesan radiasi tersebut kepada kita. Cara-caranya ialah:-

1) Guna speaker phone supaya kurang pendedahan radiasi kepada telinga dan otak. Bayangkan kalau telefon ni sentiasa kat telinga, semua gelombang pun terus ke telinga dan otak kita.
2) Jangan simpan handphone di dalam poket seluar (bahaya kerana berdekatan dengan tulang sumsum.)
3) Elak menggunakan handohone tatkala liputan rendah kerana pada masa itu semua gelombang akan tertumpu kepada handphone kita. 
4)Tidak kira apa pun, sentiasa jauhkan handphone daripada badan.(Contoh jangan letak bawah bantal ketika tidur)
5)Jika ke mana-mana,cara yang paling selamat ialah bawa handphone di dalam beg tangan ( So to the many men out there, may be kena start bawa beg?)

Mari kita amalkan langkah-langkah di atas, dan sila berkongsi tips-tips ini dengan orang kesayangan anda..agar semuanya sihat sentiasa, InsyaAllah :-)


No comments:

Post a Comment