Commercial Break

Saturday, June 1, 2013

Gambar lama dan baru kawasan Perkuburan Baqi'

Perkuburan Baqi’ adalah perkuburan paling mulia di antara kesemua perkuburan di dunia. Rasulullah saw pernah bersabda, " Aku adalah orang pertama yang keluar daripada Bumi(ketika hari kebangkitan), kemudian Abu Bakar, kemudian Umar, kemudian giliran penghuni Baqi’ yang akan berhimpun bersamaku. Kemudian aku menunggu penduduk Mekah sehingga penuh di antara dua Masjidil Haram”.


Seperti yang di ketahui ramai, dahulunya banyak kubah dan struktur binaan di bina di Baqi. Gambar di bawah jelas menunjukkan kewujudan kubah dan struktur binaan di Baqi.






Pada tanggal 1 Mei 1925, seluruh moseleum, kubah dan struktur binaan Perkuburan Baqi’ telah dimusnahkan atas arahan Raja Abdul Aziz al-Saud dan ulama-ulama Mazhab Wahabbi yang berpegang teguh dengan prinsip anti-Bidaah. Ulama Wahabbi menggunakan beberapa hadis Rasulullah saw yang melarang sebarang binaan dan tulisan dicatatkan di kuburan.

Gambar di Baqi setelah semua monumen dan binaan di hancurkan pada tahun 1925



Dan sekarang, ini gambar Baqi terbaru. Sehingga sekarang ia sentiasa di kunjungi oleh jutaan umat Nabi Muhammad s.a.w



Saya juga pernah melawat Baqi, walau tidak masuk ke dalam. Namun Alhamdulillah, saya dapat melihat dari celah-celah pagar. Amat bersyukur kerana diberi kesempatan mampu marakam dan menulis mengenai detik itu di sini http://www.ijaie.blogspot.com/2012/09/day-37-28-november-2011-part-3-baqi.html



Sehingga sekarang ini, ada beberapa tempat di dalam Baqi yang sering menjadi tumpuan kerana ianya Maqam para Ahlul Bait, isteri-isteri Rasulullah s.a.w, para sahabat dan para ulama, walaupun ianya tidak bertanda, ia seperti di dalam gambar-gambar di bawah.

1)Hasan bin ra, (2) Ali Zainal Abidin ra.(3) Muhammad al-Baqir ra dan (4) Jaafar al-Sadiq ra (5) Saidina Abbas ra



Maqam Siti Fatimah ra.



Makam Safiyyah binti Abdul Muthalib, Ummul Baiza yang juga ibu saudara Rasulullah Saw dan maqam Atikah binti Abu Mutallib.




Maqam Fatimah Binti Assad


Maqam HalimatusSaadiah


Maqam Jaafar bin Abu Talib



Maqam Imam Malik dan Imam Hanafi


Maqam Abbas Bin Abdul Mutalib, bapa saudara Nabi


Maqam Ister-isteri Nabi seramai 9 orang


Maqam Syuhada Al Hurrah



Maqam Saidina Uthman Bin Affan


Semoga Allah merahmati mereka dan kita semua. Semoga kita termasuk dalam golongan yang beruntung dan terpelihara.


No comments:

Post a Comment