Commercial Break

Friday, March 8, 2013

Chu Chi Tunnel ( Terowong Chu Chi)

Chu Chi Tunnel ( Terowong Chu Chi). Kawasan yang terletak lebih kurang 55km daripada bandaraya Saigon ini merupakan kawasan sejarah tinggalan komunis. Terowong ini dibina oleh komunis semasa perang Vietnam dan ia memang amat menabjubkan.

Apa pengalaman menarik yang boleh di dapati di sini?

Antaranya ialah pelancong dapat menyaksikan cara hidup orang Vietnam semasa berperang. Memang unik kerana penderitaan perang memaksa mereka menggali lubang sedalam 10m dan hidup didalamnya selama bertahun-tahun. Di dalam terowong ini jugalah mereka melakukan segala aktiviti seperti belajar, memasak, dan menyimpan alat-alat senjata.  Mungkin dengan segala aktiviti yang di lakukan di sini, sudah terbayang di mata yang belum pernah melihat, bahawa terowong ini sangat besar ala-ala terowong-terowong di Malaysia, tetapi tidak sama sekali! Terowong ini hanya boleh memuatkan saiz badan manusia, besar daripada itu pasti tidak boleh masuk. Ia kelihatan lebih kecil daripada atas tanah, seolah-olah lubang arnab. 

Selain daripada itu, pelancong juga dapat melihat bagaimana jerat-jerat yang dibuat oleh tentera Vietnam dalam menghadapi peperangan. Apa yang menariknya jerat-jerat yang di buat ialah dikitar semula daripada bahan-bahan terbuang termasuklah bekas peluru dan bom yang digugurkan oleh Amerika Syarikat.  Pelancong juga berpeluang untuk menembak di padang sasar dengan menggunakan senapang patah. Memang terasa seperti pengalaman berperang!

Video daripada youtube di bawah, ia menceritakan pengalaman lengkap Chu Chi Tunnel dan sejarahnya.


I  

No comments:

Post a Comment