Commercial Break

Monday, June 25, 2012

Day 35 (26 November 2011, Part 5)- Maklumat tentang wheelchair & scooter

Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat).

Surah Al Kauthar Ayat 1


 

Jika anda perlu dan mahu menggunakan wheelchair (di dalam Bahasa Arab dikenali sebagai Arobi), jangan merasa susah kerana di Masjidil Haram ini ada di sediakan perkidmatan sewaan wheelchair dan scooter. Jadi tidak perlu risau sama ada perlu atau tidak kita bersedia dari tanah air untuk menunaikan ibadah kita yang memerlukan kita berjalan jauh.

Wheelchair dan scooter ni bukan sahaja berguna untuk mereka yang uzur dan berusia emas, tetapi mungkin juga boleh di gunakan sekiranya anda membawa anak yang tidak mampu berjalan jauh.

Bukan itu sahaja, sekiranya anda mahu berbuat amal kebajikan yang lebih, bolehlah membeli satu wheelchair dari Farmasi di sini (dengan harga sekitar SR 280- 300 setiap satu). Niatkan dengan ikhlas untuk waqafkan sebagai kegunaan Jemaah atas nama ahli keluarga yg telah meninggalkan kita. InsyaAllah selagi ia digunakan pahala akan terus diperolehi. Dengar kata harga ini lebih murah daripada harga di Malaysia.


Bagi yang ingin menggunakan wheelchair, kebiasaanya terdapat banyak wheelchair di Maktab-Maktab penginapan jemaah Haji Malaysia. Semuanya diwakafkan oleh jemaah-jemaah terdahulu yang tidak mahu membawa pulang wheelchair tersebut ke tanah air. Boleh pilih yang mana satu sesuai dengan keselesaan kita.

Bagaimana pula mahu mendapatkan scooter berkuasa elektrik di Masjidil Haram?
 Info didapati daripada seorang hajah yang tidak keberatan berkongsi mengenai ilmu yang saya percaya sangat berguna kepada ramai di luar sana. Syukran! Ini kerana, yang menjadi tetamu Allah merupakan daripada pelbagai jenis ummah termasuklah tahap kesihatan dan fizikal yang berbeza-beza.

Langkah-langkahnya adalah seperti berikut:


1) Sila cari pintu no 10 (Ismail Gate).  





2) Naik eskalator ke Tingkat 1

Eskalator ke Tingkat 1



                        Pemandangan eskalator dari atas



3) Itu dia pejabat sewaan


Pejabat untuk sewa scooter di sebelah kiri 



4) Di sini terletaknya tempat kaunter pertanyaan dan pembayaran untuk tujuan sewa scooter. Ada 2 kaunter di sediakan,satu untuk lelaki dan satu di khaskan untuk jemaah wanita. Selalunya tempat ni di buka 24 jam setiap hari. Dan hanya akan di tutup pada waktu solat.





5) Maklumat kegunaan dan harga (SR 50 untuk tawaf/ SR 50 untuk saie/SR 100 untuk tawaf dan saie)





6) Tempat simpanan scooter


Pilih yang mana satu berkenan di hati







7) Dah boleh di gunakan..


Lif yang bersebelahan dengan eskalator. Sekiranya bawa wheelchair boleh ikut sini. 






Kadang-kadang pegawai masjid tak beri duduk satu seat sampai dua orang. Seagalanya ikut rezeki masing-masing..












No comments:

Post a Comment