Commercial Break

Monday, April 30, 2012

Day 34 (25 November 2011, Part 2) - Kanak-kanak di Mekah

Dia lah yang menjadikan bumi bagi kamu: mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatNya dan takutilah kemurkaanNya).

Surah Al Mulk Ayat 15




Hari-hari yang berlalu pergi menandakan semakin berkurangan jemaah haji di Masjidil Haram daripada pelbagai ceruk rantau di muka bumi ini yang telah mulai beransur-ansur pulang ke negara masing-masing. Maka selepas itu, visa umrah akan mulai di buka untuk jemaah tempatan (Saudi Arabia) sahaja sehingga Februari 2012. Selepas Februari 2012, barulah secara beransur-ansur jemaah negara-negara lain akan di benarkan memasuki tanah suci semula.

Pada masa sekarang pun, di Masjidil Haram telah mulai di penuhi oleh penduduk tempatan. Mereka datang menunaikan umrah dan mungkin hanya akan singgah 2, 3 hari sahaja. Jikalau dahulu, suasana dan bunyi-bunyian di Masjidil Haram semasa solat di kuasai oleh suara-suara batuk yang bersahutan selain dari suara utama Iman Masjidil Haram, tetapi kini suara-suara itu di ganti pula oleh suara kanak-kanak yang menangis!

Kanak-kanak tempatan yang berkulit cerah, bermata besar dan berambut perang sangat comel, menggamit kita untuk mencuit pipi mereka malah memanggil-manggil hati untuk mencium mereka. Sangat comel dan mereka mengingatkan saya kepada anak-anak di rumah!

Sayu mengenangkan anak-anak sendiri di rumah nun jauh di Malaysia apabila melihat kanak-kanak Arab ini. Setelah sekian lama 'lupa' pada mereka suasana baru ini mengingatkan saya kepada permata hati sendiri.




Dua beradik yang memakai ihram, turut sama berumrah bersama ibu dan ayah mereka.


No comments:

Post a Comment