Commercial Break

Thursday, April 12, 2012

Day 31 (22 November 2011) - Surrati Perfume

Rasulullah s.a.w mempunyai tubuh badan dan bau yang wangi dan segar semula jadi. Wangian ini melebihi wangian yang wujud di dunia ini. Anas r.a menceritakan yang bermaksud: “Aku tidak pernah menghidu wangian anbar, kasturi dan apa jua wangian yang lebih wangi dari bau Rasulullah s.a.w.” (Hadis sahih Bukhari Muslim)"Walaupun begitu baginda tetap memakai minyak wangi yang dipanggil sukkah" (Hr Abu Daud – sanad hasan).
Rasulullah s.a.w suka pada wangian, malah di riwayatkan bahawa peluh baginda juga berbau wangi, lebih wangi daripada wangi-wangian. Baginda tidak suka kepada bau busuk. Malah Rasulullah s.a.w juga amat menitik beratkan kebersihan serta memulakan mandi wajib dan mandi sunat yang pada mulanya di anggap berat oleh Orang Arab pada zaman itu.  Oleh kerana kesukaan Rasulullah s.a.w kepada wangian ini maka mungkinkah sekarang ini orang Arab terkenal dengan wangian?

Kebiasaannya bau-bau Arab di kaitkan dengan bau minyak Atar, ataupun bau Arab, iaitu baunya memang agak keras.

Saya juga suka kepada wangian dan bercadang mahu membeli beberapa wangian untuk di bawa pulang ke Malaysia untuk di hadiahkan kepada keluarga/sahabat dan juga pastinya untuk kegunaan sendiri. Tetapi seriously saya katakan TIDAK kepada bau minyak atar. Mungkin ada yang suka tetapi saya lebih suka kepada bauan yang agak lembut. Oleh kerana kehendak saya inilah, yang menyebabkan kami telah beberapa kali survey bauan dan wangian yang di jual di beberapa kedai di Mekah. Wangian, ianya amat mudah di dapati tidak kira di kedai-kedai tepi jalan atau di Abraj Al Bait.

Hasil daripada pencarian kami, akhirnya kami menemui kedai pemborong wangian yang terkenal di Arab Saudi, iaitu Surrati Perfume. Kebetulan dan amat bernasib baik kerana Surrati Perfume Wholesaler ini terletak berhampiran hotel penginapan kami.

Sebelum ini kami telah selidiki wangian-wangian lain di pelbagai kedai. Tetapi kami dapati di Abraj Al Bait, wangiannya asli dan wangi cumanya harganya amat mahal. Manakala di kedai-kedai kecil yang lain, harganya mungkin agak murah tetapi kami agak ragu-ragu akan keasliannya.

Di Surrati Perfume ianya tidak begitu. Oleh kerana kedai ini adalah pemborong, maka kami dapatnya dengan harga murah, tidak seperti Surrati Perfume yang di jual oleh retailer di Abraj Al Bait. Baunya pulak amat tidak sama dengan bau minyak atar dan yang paling penting, ia tanpa alkohol.
Surrati Perfume, kami datang!


Melangkah ke dalam kedai ini, deria bau segera di penuhi dengan bau wangian yang pelbagai. Kami segera di sapa oleh tokey kedai tersebut yang kebetulan ada turut sama menjaga kedai, beliau juga mampu bertutur dalam Bahasa Inggeris secara broken diselangi dengan Bahasa Arab, namun kami tetap bernasib baik sebab sekurang-kurangnya dia dapat menjawab perlbagai pertanyaan kami tentang wangian yang terdapat di situ!
Deretan wangian yang mempunyai pelbagai bau

"Min Aina?" dia bertanya kepada suami saya. Mungkin dia tidak pasti dengan bangsa kami agaknya. Kami pada masa itu tiada lansung pengenalan diri yang menandakan kami dari Malaysia.

"Ana Min Malizia" jawab suami saya.

"Wa Anti? Anti min Filipina?" dia mengarahkan soalannya kepada saya pula. 

Kami tersenyum simpul. Suami saya dari Malaysia takkan pula saya dari Filipina kan? Lawaknya lah tokey kedai ini. Tetapi kami tidak hairan mendengar agakannya itu kerana dia bukan orang yang pertama menyangka kami dari negara lain selain Malaysia!
Namun begitu, dia memang peramah, dan telah baik hati memberi kami diskaun! Kami telah membeli dua botol besar wangian Danhill Brown dan Sandal Rose, kedua-duanya berharga SR 50 dan SR 65 dan yang pentingnya isi wangian di dalam botol besar tersebut boleh dimuatkan kedalam 25 botol kecil yang kosong yang juga ada di jual di sini! Kalau beli di kedai-kedai biasa 1 botol kecil yang telah penuh di isi harganya SR 10. SR 10 di darab dengan 25 jadi SR 250. Lihat betapa jimatnya wangian yang di beli di sini. Cumanya kita kena beli dalam botol yang besar jadi mungkin agak kurang sesuai untuk orang yang ingin mencuba pelbagai jenis wangian.
Banyak wangian jenis lain yang amat popular seperti “Sultan Brunei”, “Hajar Aswad”, “Raudhah” dan etc yang berharga sekitar SR 120 – SR 200. Selain faktor kos, kami juga lebih menyukai bau Danhill Brown dan Sandal Rose.

Danhill Brown dan Sandal Rose yang besar. Pada mulanya kami ingin membeli jenis "Roma " yang amat terkenal, tetapi pada masa itu tiada stok.

Botol-botol kecil atau besar yang kosong untuk di isi dengan minyak wangi yang di beli mempunyai pelbagai bentuk yang menarik. Bukanlah boleh didapati secara percuma, tetapi boleh di beli di sini, Makin cantik atau besar bentuknya,semakin mahallah harganya.

Bekas-bekas wangian yang kecik yang cantik bentuknya. Wangian yang dibeli boleh di masukkan ke dalam bekas kecil seperti ini untuk di hadiahkan dan di bahagikan kepada keluarga/saudara/sahabat

Yang ini bekas yang besar.

Ini bekas yang kami beli dengan harga SR 15


Bekas-bekas kecil kosong, harganya lebih murah iaitu SR 1 sebotol. Yang ni paling banyak kami beli.
Danhill Brown dan Sandar Rose ni baunya boleh di pakai oleh tak kira lelaki dan wanita. Kalau wangian yang khas untuk wanita sahaja, pilihannya amat banyak dan saya agak-agak tergoda mahu membelinya, tetapi suami mengingatkan saya beli dua jenis yang boleh di beri kepada lelaki atau pun wanita dan jangan sampai terover budget dan mengikut nafsu pula. Sebab itulah kami memilih dua jenis wangian tersebut.

Selain daripada wangian berbentuk perfume, terdapat juga pelbagai jenis bedak talkum yang sangat wangi yang boleh di dapati dengan harga semurah SR 10.










Selamat tinggal Surrati Perfume! Sekiranya kami berpeluang ke sini lagi dan mahu membeli wangian, kami pasti akan cari kedai pemborong Surrati ini!

Alang-alang menyebut mengenai wangian, ingin di kongsikan di sini hadis yang menyebut tentang wanita dan wangi-wangian. Hadis oleh HR Tarmizi dan Ahmad Hasan yang bermaksud: "Mana-mana wanita yang memakai wangi-wangian dan lalu pada sekumpulan manusia supaya lelaki tadi itu menghidu bau wanginya maka wanita tadi mendapat dosa zina."

Bukanlah wanita itu dilarang sama sekali menggunakan bau-bauan bila dia keluar tetapi yang dilarang adalah yang sehinggu dihidu oleh orang sekilingnya. Janganlah wanita itu memakai dan meninggalkan bau-bauan sehingga menyebarkan bau yang tidak elok dan menggoda orang sekitarnya. Pakailah untuk diri sendiri rasa sedap dan tidak berbau busuk. 

Namun begitu yang paling penting dan tidak melanggar hukum syarak ialah sekiranya memakai di rumah bersama suami!

5 comments:

  1. Salam puan, area mana surrati ni?nanti senang nak beritahu taxi. Tq

    ReplyDelete
  2. Berdekatan dengan Hotel Dyar In, cuma saya tak pasti samada hotel itu wujud atau tidak setelah pembesaran Masjidil Haram. Ia terletak di Gazza.

    ReplyDelete
  3. Puan, tumpang tanya, ada tak no. telefon kedai tu, kot2 puan ada ambil namecard atau resit kedai tu

    ReplyDelete
  4. Terima kasih infonya gan.
    Lumayan buat nambah wawasan.

    Gema Parfum
    Apa itu EDP, EDT, EDC.

    ----------

    ReplyDelete