Commercial Break

Wednesday, April 4, 2012

Day 30 (21 November 2011, Part 2) - Kubu Ajyad yang di runtuhkan

Dan (diperintahkan): Hendaklah kamu mengerjakan sembahyang dan bertaqwa kepadaNya, dan Dia lah Tuhan yang kepadaNya kamu akan dihimpunkan (pada hari akhirat kelak).

 
Aurah Al-An'aam Ayat 72


Seharian di Masjidil Haram, kadang-kadang kami berdua suka berjalan sekeliling masjid untuk ‘explore’ persekitaran kota Mekah.

Hari ni selepas Asar kami memutuskan untuk berehat-rehat di dataran masjid berhadapan dengan Menara Zamzam. Tujuannya ialah untuk menenangkan fikiran disamping memerhatikan ragam umat Islam dari pelbagai bangsa dan negara disamping menikmati juadah ringan yang dibeli. Bukan senang hendak mendapat peluang seperti ini di Malaysia dan banyak pengajaran/ilmu yang dapat kita kutip hanya dengan pemerhatian seperti ini!

Menuju ke Menara Zamzam dari masjidil haram....


Dari jauh sudah nampak ramainye orang menghala ke Menara Zamzam...kami bakal join mereka!

 
Destinasi pilihan kali ini..Abraj Al Bait!!


Itu dia...Abraj Al Bait Shopping Center..kami suka juga ke sini..tetapi barang yang di beli boleh di kira dengan jari.


Ala-ala KLCC Mekah


Dah beli barang, duduk sini pula. Mereka kat sana tu duduk-duduk seberang kami.


Makan aiskrim ni..lazat!! Aiskrim Mekah memang sangat lain dengan aiskrim di Malaysia
Berkunjung ke Menara Zam Zam dan Abraj Al Bait, tidak sah jika kita tidak ambil tahu sejarahnya. Sebelum Zam Zam Tower dan Abraj Al Bait dibina, di sini terletaknya Kubu Ajyad.

Kubu Ajyad telah di bina oleh kerajaan Turki Othmaniyah pada abad ke 18, iaitu pada tahun 1781 (menurut sumber-sumber lain ia di bina pada tahun 1777 atau 1780). Tujuan kubu ini di bina pada masa itu adalah untuk memelihara Kaabah dan Mekah daripada penceroboh.


Kubu Ajyad satu ketika dahulu, percaya tak..di sini terletaknya Abraj Al Bait sekarang ini?sources gambar:google


  
sources gambar:google
                                    



Sebenarnya, semasa mula-mula Kerajaan Arab Saudi menyistiharkan akan memusnahkan Kubu Ajyad dan membangunkan semula Mekah dengan hasrat menjadikan Mekah bandar abad 21, dan seterusnya menukar destinasi ibadat haji ini kepada bandar contoh dari segi pembangunan dan pemodenan, ramai pihak yang menentang terutamanya kerajaan Turki yang menentangnya habis-habisan, menambahkan keretakan antara hubungan Turki dan Saudi.

Kubu Ajyad ini adalah tinggalan sejarah yang terakhir oleh kerajaan Turki Othmaniyah, yang mana beberapa tinggalan sejarah mereka seperti rumah, maqam, istana dan kubu kesemuanya telah habis di musnahkan oleh kerajaan Arab Saudi untuk memberi laluan kepada pembangunan Mekah.

Kerajaan Turki mendakwa tindakan ini bukan sahaja tidak menghomati sejarah Islam, tetapi antara usaha untuk memadamkan kesan-kesan sejarah Turki Othmaniah daripada dunia ini.

Manakala kerajaan Arab Saudi yang berfahaman Wahabi, yang mana mereka berpegang dengan fatwa tempat tinggalan Rasulullah dan sahabatnya adalah bidaah, dan telah perlahan-lahan meruntuhkan semua sejarah dan senibina yang telah di asaskan oleh Rasulullah s.a.w dan sahabat dan juga kerajaan Islam selepas itu. Antara yang telah dirobohkan ialah rumah Saidatina Khadijah dan Rasulullah s.a.w. (lihat entri
http://ijaie.blogspot.com/2012/03/day-25-17-november-2011-part-2-rumah.html)





Kubu yang diratakan tanpa sebarang kesan.Dengan satu malam sahaja bukit yang menempatkan kubu ini juga turut diratakan.Begitu juga seluruh penduduk yang mendiami kawasan tersebut telah di pindahkan ke pinggir-pinggir Mekah dan bandar-bandar yang berdekatan. Gambar dari google.



Segala runtuhan tersebut kini diganti dengan bangunan-bangunan moden yang menjadi mercu tanda baru Kota Makkah



Sabda Rasulullah s.a.w bahawa antara tanda akhir zaman ialah bangunan-bangunan tinggi tegak melangit, tumbuh bagai cendawan. Nampaknya, bangunan tinggi tersebut sudah berada benar-benar di hadapan rumah Allah s.w.t., megah melangit dan betapa kecilnya Kaabah di samping Menara Zam Zam tersebut.
Lagi sabda Rasulullah s.a.w mengenai tanda akhir zaman ialah pengembala kambing membina bangunan tinggi. Saya pernah menonton cerita seorang ustaz dalam sebuah rancangan di TV9 baru-baru ini. Gurunya seorang sheikh di Mekah telah bercerita kepadanya bahawa jirannya seorang pengembala kambing juga telah sama-sama dalam pembinaan Abraj Al Bait.

Dan sekarang, pembangunan sekitar Mekah sangat giat di jalankan semuanya dengan tujuan untuk memudahkan dan keselesaan para jemaah haji. Persoalannya, adakah kerajaan Arab Saudi dapat menjamin bahawa harga untuk menunaikan Fardhu Haji/Umrah di masa hadapan tidak naik mendadak supaya golongan biasa atau miskin akan mampu menunaikan Fardhu Haji/Umrah?



Construction yang sedang giat dijalankan di sekiling Masjidil haram
Pelan Pembangunan Mekah



Mekah di masa akan datang



Wallahualam, segala yang baik adalah datangnya dari Allah s.w.t








1 comment: