Commercial Break

Wednesday, March 14, 2012

Day 26 (18 November 2011, Part 2) Umrah Badal

Sabda Rasulullah S.A.W

"Di antara satu umrah kepada satu umrah yang lain adalah penghapus dosa antara keduanya dan tidak ada balasan bagi haji yang mabrur kecuali syurga"


Riwayat Al Bukhari dan Muslim



Masjidil Haram

Kita selalu mendengar mengenai Haji Badal. Tetapi jarang-jarang mendengar mengenai Umrah Badal, betul tak?


Ya, contoh Umrah Badal ialah seperti senarai nama arwah-arwah kaum keluarga kami yang telah di titipkan oleh ibu saya sebelum saya ke sini.


Tempoh hari saya dan suami berdiskusi mengenai Umrah Badal yang saya kerjakan. Berapa pahala yang saya dapat? Berapa pahala yang arwah dapat?


Bukannya saya melakukannya dengan tidak rela hati dan bertimbang tara pula mengenai pahala yang saya dapat. Sebelum ini saya tidak pernah kisah akan pahala yang di dapati daripada umrah badal. Saya berdoa sangat-sangat tuhan sentiasa ikhlaskan hati saya tatkala melaksanakannya. Janganlah tuhan pesongkan hati saya.



Ia hanya timbul adalah selepas berbual-bual dengan seorang makcik sebilik kami, Makcik K.E yang sedang melaksanakan Haji Badal untuk arwah orang tuanya. Ini adalah kali kedua Makcik K.E menunaikan haji. Kali pertama adalah pada tahun 2005, juga melalui muassasah. Beliau pun tidak pasti akan pahala mereka yang menunaikan haji Badal. Beruntung sangat beliau dapat menunaikan haji melalui muassasah kedua-duanya.


Kami membuat keputusan bertanya ustazah setelah tidak mendapat kata putus. Jangan pula kami menjadi ustaz/ustazah tak bertauliah.


"Pahala untuk mereka yang mengerjakan haji/umrah badal ialah dalam nisbah 1:9 . Arwah akan dapat 1 pahala maka yang tolong melaksanakannya akan mendapat 9 pahala." kata ustazah.


"Untuk ayah/ibu apa sahaja kebaikan yang di laksanakan oleh anaknya, arwah akan mendapat pahalanya walaupun tidak di niatkan untuk arwah. Dan begitu juga, apa sahaja dosa yang di lakukan, arwah akan dapat" itu jawapan ustazah apabila saya bertanya mengenai umrah yang dikerjakan untuk arwah ayah.


Alhamdulillah..saya terbayang-bayang wajah arwah ayah. Bersyukur arwah dapat menikmati pahala daripada amalan saya di sini, InsyaAllah. Saya tak sempat benar-benar membalas jasa arwah. Hanya ini sahaja yang saya mampu berikan.


No comments:

Post a Comment