Commercial Break

Friday, March 9, 2012

Day 25 ( 17 November 2011, Part 2) -Rumah Saidatina Khadijah r.a dan Rasulullah s.a.w, di saat sebelum ia di musnahkan (fakta dan gambar)

Allah berfirman: "Wahai Musa! Sesungguhnya Aku memilihmu melebihi umat manusia (yang ada pada zamanmu), dengan membawa perutusanKu (Kitab Taurat) dan dengan KalamKu; oleh itu, terimalah apa yang Aku kurniakan kepadamu, dan jadikanlah dirimu dari orang-orang yang bersyukur".

(Surah Al A'raf, Ayat 144)


Ingat tak dulu entri saya mengenai kedudukan rumah Saidatina Khadijah r.a bersama Rasulullah s.a.w yang berhampiran Masjidil Haram? Kalau tak ingat boleh klik  di sini http://ijaie.blogspot.com/2011/10/day-2-25-oktober-2011-part-3-rumah.html 

Kalau nak tahu lebih lanjut dan menghayati mengenai kisah cinta agung Rasulullah bersama Saidatina Khadijah, sila klik di sini 

Bercerita mengenai rumah Saidatina Khadijah r.a dan Rasulullah s.aw, sebelum rumah sebenar di musnahkan, kontroversi melanda dan ramai pihak yang menentang rumah asal ini di musnahkan. Ia digambarkan sebagai pertembungan antara puak yang menentang Wahabi dengan pihak Wahabi. 

Allahuakabar, seriously, sangat sedih umat Islam menjadi begini! Pertembungan di sana sini.

Aduh..kalau baginda berada bersama kita...apa agaknya hendak kita sampaikan kepada baginda mengenai keadaan umat sekarang?

Berbalik kepada rumah Rasulullah s.a.w bersama Saidatina Khadijah yang telah di musnahkan, kalau tanya saya, mestilah saya juga tak setuju ianya di musnahkan! Sayu, sedih, rasa rugi!! Sedangkan tempat jatuh lagi di kenang..inikan pula tempat tinggal Rasulullah s.a.w selama 28 tahun hidupnya. Bayangkan perasaan kita apabila melihat rumah Rasulullah s.a.w di depan mata. Rumah yang sangat sederhana. Cuba fikirkan kesannya kepada kita. Pasti kita akan bayangkan kehidupan Rasulullah s.aw lebih dari 1,400 tahun dahulu. Dan kita akan bandingkan rumah kita dengan rumah Rasulullah s.a.w. Dan kesannya ini bukan setakat kepada kita, tetapi kepada jutaan manusia yang lain. Allah..alangkah besarnya kesan itu dan pasti kita akan lebih bersyukur atas nikmat yang telah tuhan beri kepada kita. Dan kita akan bayangkan kehidupan Rasulullah s.a.w yang mulia dan kehidupan kita insan biasa, tetapi sangat bertuah menjadi umatnya. Bukankah Nabi Musa juga berdoa kepada Allah agar baginda menjadi umat Muhammad s.a.w?

Berkata Musa a.s.: Ya Tuhanku! Engkau telah anugerahkan segala kebaikan untuk Ahmad (Muhammad) dan umatnya, maka jadikanlah aku dari umatnya! Berfirman Allah Taala, sebagaimana yang tersebut di dalam al-Quran:“Wahai Musa! Sesungguhnya Aku telah memilih engkau dari antara manusia untuk menyampaikan perutusanKu dan percakapanKu, maka terimalah apa yang Aku berikan kepadamu, dan hendaklah engkau menjadi orang-orang yang bersyukur.” (al-A’raf: 144)

Syukurlah syukurlah..dan cintailah dengan berselawatlah kepada Baginda kerana kita menjadi umatnya dan berdoalah agar kita menjadi salah seorang yang bertuah menikmati air telaga kautharnya. 




Rumah Saidatina Khadijah r.a dan Rasulullah yang telah di huni oleh Rasullullah s.a.w selama 28 tahun hidupnya

Di atas ini gambar sisa runtuhan rumah Rasulullah Saw & Saidatina Khadijah r.a yang dilihat lebih dekat

 Gambar di atas ini adalah runtuhan pintu masuk ke kamar Rasullullah s.a.w dan Saidatina Khadijah r.a


Gambar di atas adalah sisa runtuhan kamar Nabi Muhammad s.a.w bersama Khadijah r.a


Di atas  ini(bulatan) adalah gambar runtuhan tempat Saidatina Fatimah r.a, puteri kesayangan Rasulullah Saw dilahirkan


 Di atas ini adalah gambar runtuhan mihrab tempat Rasulullah saw bersolat




Wallahualam, segala yang baik datangnya dari Allah s.w.t



1 comment: