Commercial Break

Wednesday, March 7, 2012

Day 25 ( 17 November 2011, Part 1) - Pemandangan indah dari tempat saie di bumbung Masjidil Haram

"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan pendirian dan keyakinan kami terpesong kerana penindasan orang-orang kafir, dan ampunkanlah dosa kami wahai Tuhan kami; sesungguhnya Engkaulah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".

Surah AL Mumtahanah Ayat 5





Pemandangan dari atas


Kemanisan beribadah di sini, sampaikan tak terasa masa berlalu. Hari ini sudah hari Khamis. Rasa macam Khamis lepas baru sahaja berlalu. Perasaan di sini tak sama dengan perasaan berada di tempat lain. Sangat tenang..sangat rindu dengan ibadah..sangat sayang dengan masjid..tanpa kenal erti jemu.

Hari ini kami berdua bercadang mahu ke Tanaim lebih awal iaitu pada pukul 2.30 pagi berbanding pukul 3.00 pagi seperti waktu semalam. Kami ingin mengelakkan tawaf di kala jemaah sudah mula mendirikan saf untuk sembahyang subuh iaitu lebih kurang pukul 4.30 pagi. Jika ini berlaku, ruang untuk tawaf semakin kecil kerana ruang bersembahyang menjadi besar dan semakin menghampiri Kaabah. Sekiranya ruang bertawaf kecil, maka orang yang sedang bertawaf semakin berhimpit-himpit dan menjadi sukar untuk keluar dari barisan tawaf. Ini memberikan masalah terutamanya jemaah wanita kerana mereka tidak dibenarkan (malahan haram!) untuk solat berjemaah bersama jemaah lelaki di dataran tawaf.

Seperti biasa, kami pergi bersama Kak Ida dan Abg Bujang. Kali ini Kak Umi dan Abg Jalil tidak dapat menyertai, masih letih kerana umrah semalam. Di ganti pula dengan Kak Su dan Abg Mohamad, sepasang lagi rakan bilik kami.

Untuk saya dan suami, ini adalah umrah kelima kami. Masih lagi dalam pelan untuk cuba menyelesaikan sejumlah umrah yang dirancang dan menyedekahkan pahalanya kepada arwah mengikut senarai yang telah di beri oleh ibu saya.

Akhirnya kami selamat pergi dan kembali dari Tanaim, dan Alhamdulillah, Tawaf berjaya juga di selesaikan sebelum waktu Subuh, walaupun jemaah agak penuh bertawaf.

Selepas Subuh, kami bersaie di tingkat atas sekali (roof top) beratapkan suria pagi. Di Masjidil Haram, kerajaan Arab Saudi telah upgrade tempat saie menjadi empat tingkat.

Tingkat yang pertama ialah saie di tingkat bawah (ground floor). Tempat asal Siti Hajar berulang alik dari bukit Marwah ke Safa. Kami selalu ber saie di sini kerana saie di sini betul-betul feel. Masih ada sedikit kecerunan ketika menghampiri Bukit Safa dan Bukit Marwah. Juga masih kelihatan batu-batu asal di Bukit Safa dan Bukit Marwah.Malahan di Bukit Marwah kita masih boleh memijak batu-batu ini tetapi di Bukit Safa batu-batu itu dipagar menggunakan pagar kaca. Bersaie di tingkat ini mengundang keinsafan. Rasanya tak sama seperti saie di tingkat lain.

Saie di tingkat bawah


Tempat-tempat saie bertingkat-tingkat di pandang dari bawah

 
Kedua ialah saie di basement. Sini agak selesa kerana semuanya ditutup dan dilengkapi dengan pendingin hawa. Orang pun tidak ramai.


Ketiga ialah saie di tingkat 2.

Dan keempat ialah saie di tingkat atas sekali, roof top, tempat kami bersaie hari ini.

Saie di atas sekali memang mengundang ketenangan. Kita boleh menikmati pemandangan indah Kota Makkah diwaktu pagi. Relaks je saie kat sini. Ketika ini, sangat sedikit orang di sini, yang kebanyakkannya beribadah sambil menikmati pemandangan selepas Subuh. Ada juga yang tidur. Tiada pula orang bersaie kecuali kami dan sepasang suami isteri keturunan Arab. Oleh kerana di sini tiada bumbung, maka jemaah haji suka duduk di sini pada waktu pagi atau malam. Siang sangat panas kerana tiada atap untuk melindungi dari cahaya matahari.

Sejuk sangat lantai di sini pada waktu pagi. Tetapi jemaah kena hati-hati jangan terpijak tahi burung merpati. Takut terkena pakaian untuk bersolat.

Sedang bersaie ada jemaah dari Indonesia yang menegur kami dengan penuh mushkil. Mungkin dia tak tahu di sini boleh bersaie. Ada lampu hijau lagi untuk menandakan tempat bermula dan berakhir jemaah lelaki berlari-lari anak.

Pemandangan yang diambil dari tingkat atas selesai Saie...


kat bawah tu mereka yang sedang bertawaf di dataran tawaf dan di tingkat satu.. 



Matahari mulai naik..











Pemandangan di tingkat atas sekali..ramai yang lepak-lepak. Kubah itu merupakan lokasi bukit Safa 






Menara Jam nampak sangat dekat sekali di sini 



wahh..boleh nampak Bukit Safa ke bawah sekali..tempat saie..nampak batu kat bawah 







Air zam-zam pun available kat atas ni 




Ramai je yang ambil wudhu di sini










Pulang dari mengerjakan umrah kami pergi ke restoran bakso lagi sekali. Kali ni makan bakso sorang satu setelah tak puas berebut bakso dengan suami semalam.


Di restoran bakso terserempak dengan Kak Su dan suami yang juga baru selesai umrah, juga menikmati bakso setelah di rekemen oleh saya semalam. Mereka juga memuji bakso di situ..


Pulang ke bilik, ke semua makcik-makcik di bilik kami sedang tidur. Mereka juga selesai mengerjakan umrah tetapi malam tadi. Mereka pergi lebih kurang pukul 10 malam dan selesai pada pukul 2.00 pagi. Keletihan lagi mereka nampaknya.


Kesian, semangat mereka kuat tapi tenaga dan daya mereka agak kurang. Letih sangat mereka nampaknya..




1 comment:

  1. Parent saya baru balik dr buat umrah beberapa hari lps. Diaorg kata org yg buat umrah ramai mcm musim haji. Tapi Mekah dah byk berubahlah banding time diaorg buat haji 11 tahun dulu.

    Kalau ada rezeki lbh dan peluang, harap saya sampai ke sana jugak 1 hari nnti. :-)

    ReplyDelete