Commercial Break

Tuesday, January 10, 2012

Before our journey to Hajj

Hanya satu hari lagi. Perasaan yang dikumpul selama berhari-hari menantikan hari esok, akhirnya tiba. Bermacam-macam perasaan bermain di benak fikiran. Pelbagai tanda tanya berkitar di dalam diri.

Beberapa bulan sebelum hari ini tiba. Kami dikejutkan dengan maklumat bahwa giliran kami menunaikan Haji ialah pada tahun ini, bukan tahun hadapan menurut perkiraan kami sebelum ini. Entah apa yang mendorong kami menjangka giliran kami menunaikan Fardhu Haji adalah pada hujung tahun hadapan, kami pun tidak pasti. Ia mungkin adalah satu agakan sahaja. Agakan yang kami benar-benar pasti.

Kenyataan itu menyebabkan saya terkejut. Saya berkira-kira. Ada kemusykilan berlegar di fikiran. Ada ketidakpastian dalam keputusan.

"Bersediakah aku?" Terasa diri masih belum benar-benar bersedia kerana mindset untuk menunaikan Rukun Islam yang Kelima ini ialah pada tahun hadapan.

"Mampukah aku menghadapi pelbagai kemungkinan?" Terbayang cabaran-cabaran dan cerita-cerita yang terkenal mengenai Tanah Haram.

Dan yang paling menyebabkan diri ini keberatan "Bersediakah aku meninggalkan anak-anakku yang masih kecil, terutamanya Rania?"

Terbayang Rania yang baru berusia setahun lebih, yang masih menyusu badan sepenuhnya, bergantung kepadaku sepenuhnya.

Ia adalah pemergian selama sebulan lebih, bukan sehari dua.

Segala persoalan di tamatkan oleh suami. " Kita pergi tahun ni. Dah rezeki tahun ni", Itu adalah kata-kata muktamad daripadanya.

Dan selama berbulan-bulan walaupun kepada semua yang bertanya saya mengesahkan yang kami akan pergi tahun ini, tetapi jauh di lubuk hati sejuta persoalan seperti di atas tetap bermain di fikiran.

Hanya setelah lebih kurang 3 bulan lepas barulah saya benar-benar bulat hati untuk menunaikan Fardhu Haji. Selama itu barulah saya mula sembahyang meminta taubat dariNya. Sembahyang meminta hajat dan dipermudahkan olehNya. Membaca buku-buku berkisar ibadat ini. Hanya selama itu sahaja.

Dan persediaan untuk memberhentikan susu badan dari Rania bermula perlahan-lahan. Ia hanya baru bermula sejak sebulan lepas, dengan hati yang sangat berat. Bermula dengan perahan susu di ofis di hentikan sama sekali. Rania baru setahun setengah ketika itu. Rania mula diberi susu formula. Dan hanya diberikan susu badan apabila saya di rumah sahaja.

Dan, malam semalam adalah pertama kali Rania tidak di susui dengan susu badan. Pertama kali kami berpisah tidur. Malam semalam Rania mulai tidur dengan Linda, bibik kami. Beberapa kali saya resah gelisah mengetuk pintu bilik Linda apabila terdengar rengekan dan esakan Rania. Suami menghalau saya ke atas.

Bukan Rania sahaja yang tak dapat tidur, saya pun lansung tidak lena. Saya yang lebih tidak lena dari Rania.

Dan waktu siang dia masih menyusu badan. Suami sudah banyak kali bising suruh bercerai susu terus, tetapi saya tidak sampai hati.

Hari ini saya masih memberi Rania susu badan, cuma malam nanti baru dipisahkan.
"Tak berhenti lagi? Nanti susah nanti," suami memberi amaran.


Saya berdegil. Naluri keibuan lebih kuat. Biarlah saya beri Rani susu semaksimum yang mungkin. Saya tidak peduli akan kemungkinan.

Ia adalah satu kepayahan, tidak mungkin saya akan bercerai susu kalau bukan kerana mahu menunaikan ibadat haji. Target saya untuk Rania ialah seperti abang-abangnya..memberi susu badan semaksimum mungkin..sekurang-kurangnya 2 tahun, tetapi walaupun begitu payah bagi hati saya.. mengapa saya masih juga nekad untuk menunaikan Fardhu Haji pada tahun ini?

Emak, ayah dan Nazihah yang sudah mulai mendiami rumah ini sejak semalam untuk menolong menjaga anak-anak kami, serta saudara mara dan jiran-jiran yang tidak putus datang menyedarkan kami, bahawa harinya hampir tiba.

Beberapa sebab yang akhirnya saya pasrah kepadaNya untuk menunaikan Haji pada tahun ini:




1) Rania telah berjaya di beri susu badan tanpa campur formula selama setahun setengah. Ia adalah satu kejayaan kerana saya benar-benar ikhlas untuk memberi yang terbaik kepada Rania. Saya yakin saya telah beri yang yang secukupnya kepada Rania.


2) Antara memberi susu badan sehingga cukup dua tahun dengan menunaikan Fardhu Haji pada tahun ini, saya yakin Allah telah membuka hati saya untuk memilih yang terbaik. Setiap yang saya lepaskan pastilah ada hikmah di sebaliknya. Saya tidak boleh tamak untuk memilih kedua-duanya sekali kerana itu adalah mustahil. Allah Maha Mengetahui. Saya harus melakukan pengorbanan ini.

3) Jika saya menunda pemergian haji ke tahun hadapan, tidak pasti lagi kami dapat pergi atau tidak. Mana tahu tiba-tiba kami di kurniakan anak lagi. Atau kami tidak di beri tawaran lagi oleh tabung haji. Pelbagai kemungkinan boleh berlaku.

4) Alasan tidak pergi kerana anak masih kecil sepatutnya hanyalah alasan yang kecil. Masa sentiasa berjalan. Jika di tunda, anak kami akan membesar dan bersekolah. Pada ketika itu lebih susah hendak meninggalkan mereka kerana mereka telah bersekolah. Dan jika hendak menunggu mereka besar, tentulah usia kami sudah emas ketika itu.
5) Waktu muda adalah waktu terbaik menunaikan haji. Kesihatan masih sempurna, kekuatan masih banyak. Kami boleh melakukan yang terbaik dan menunaikan seruanNya dengan sepenuh hati. Fardhu haji bukan calang-calang. Banyak tenaga yang harus digunakan. Hati dan semangat yang cekal dan kuat juga menyumbang kepada kejayaan ibadat ini. Menunaikan haji bukan waktu untuk berehat. Ia adalah masa yang harus di gunakan dengan sebaik mungkin untuk menumpukan sepenuh hati beribadat kepadaNya. Mencari yang terbaik dalam diri. Berdoa yang terbaik untuk diri untuk masa kini dan masa hadapan. Masa muda adalah masa yang terbaik.

6) Sepanjang pemergiaan kami, kami percaya akan ayah dan emak. Mereka mampu menjaga anak-anak kami sebaik-baiknya. "Pergilah," kata emak. " Jangan risau dengan yang di sini. InsyaAllah pandai-pandai lah kami". Kami percaya kepada mereka. Emak dan ayah mertua saya adalah yang terbaik.

Saya berdoa agar Allah memberi yang terbaik dan memudahkan segalanya bagi kami. Agar Allah menerima kami sebagai tetamuNya. Agar Allah memelihara kami dan anak-anak. Saya berserah segalanya kepada Allah. Insya Allah.


My little precious.









My delicious baby Rania...



Her again..will definitely miss her!








And our manja Irfan...









Our bubbly Afiq. He is definitely will be the pembela/pembuli of his sister/brother.







We will definitely miss them a lot...












3 comments:

  1. Syabas Hajjah .... saya pun masih merindui saat-saat jerih payah, susah senang, suka duka semasa menasik haji yang lalu...

    Jazakaulaahu khairoh.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...saya pun telah menjadi tetamu Allah pada tahun yang sama dengan puan,cuma tarikh saya menaiki flight 25 Oktober 2011. Menginap di hotel yang sama dengan puan di Mekah dan Madinah...Mungkin kita pernah bersua muka....... Izinkan saya berkongsi gambar puan untuk tatapan anak-anak murid saya, terutamanya gambar Hotel Qasr as_Syuruk.....T. Kasih

    ReplyDelete